miercuri, 6 mai 2009

reguli de joc

TIMP DE JOC, SCOR EGAL SI PRELUNGIRI


Jocul consta în patru (4) perioade (sferturi) a câte 10 minute fiecare.Va exista o pauza de doua minute între perioadele (sferturile) 1 - 2 si 3 - 4 si inaintea fiecarei prelungiri.Intervalul (pauza) dintre reprize (intra sfertul 2 si 3) va fi de 15 minute.Daca scorul este egal la teminarea celei de-a patra perioade jocul va continua cu o prelungire de cinci (5) minute, sau cu atâtea prelungiri câte sunt necesare pentru a decide un învingator.Echipele vor continua sa joace si sa arunce de-a lungul tuturor prelungirilor la aceleasi cosuri la care au jucat în cea de-a patra perioada.



http://www.2sports.info/img/Basketball1.jpg

ÎNCEPUTUL JOCULUI


Pentru toate jocurile, echipa mentionata prima in program (echipa gazda) va avea dreptul sa-si aleaga cosul si banca echipei.Aceasta alegere va fi adusa la cunostinta arbitrului principal cu cel putin 20 minute inaintea orei de inceput a jocului.Inaintea primei si a celei de-a treia perioade de joc, echipele au dreptul sa se incalzeasca in jumatatea de teren in care se gaseste cosul adversarilor.Echipele trebuie sa schimbe terenul pentru a treia perioada de joc.Jocul nu poate începe daca una dintre echipe nu are în teren cinci (5) jucatori gata de joc.Jocul începe oficial prin angajarea mingii între doi, in cercul central, atunci cand mingea este atinsa regulamentar de unul dintre participantii la angajare.





STARILE MINGII


Mingea poate fi vie sau moarta.Mingea devine vie, când: În timpul unei angajari între doi, mingea este regulamentar atinsa de unul dintre saritori.În procedura de executate a aruncarilor libere, arbitrul pune mingea la dispozitia celui care urmeaza sa execute aruncarea / aruncarile libere.În timpul repunerii în joc din afara limitelor terenului, mingea este la dispozitia jucatorului care efectueaza repunerea în joc.Mingea devine moarta, când:
-
A fost reusit un cos din actiune sau o aruncare libera.
-
Un arbitru fluiera când mingea este vie.
-
Este vizibil ca mingea nu va intra în cos în urma unei aruncari libere, care este urmata de:
-
Una sau mai multe aruncari libere.
-
O noua sanctiune ( aruncare sau aruncari libere) si / sau o repunere în joc din afara limitelor terenului.
-
Se aude semnalul operatorului de 24 secunde si mingea este vie.
-
Se aude semnalul sonor care marcheaza terminarea timpului de joc al unei perioade sau al unei prelungiri.
-
Mingea care este deja în aer ca urmare a unei aruncari la cos este atinsa de un jucator al uneia dintre echipe, dupa:
-
Expirarea timpului de joc al unei perioade sau prelungiri.
-
Ce un arbitru a fluierat.
-
Ce se aude semnalul sonor al aparatului de 24 secunde.Mingea nu devine moarta si punctele trebuie acordate daca ele au fost reusite atunci când:
-
Mingea este în aer în urma unei aruncari la cos din actiune si un arbitru fluiera sau se aude semnalul sonor al cronometrului oficial de joc sau al celui de 24 secunde.
-
Mingea este în aer dupa o aruncare libera si un arbitru fluiera pentru a penaliza o infractiune, alta decat cea comisa de executantul aruncarilor.
-
Un adversar comite o greseala atunci când mingea este înca controlata de un jucator care arunca la cos si care îsi termina actiunea printr-o miscare continua, începuta înainte ca greseala sa fi fost comisa.





COS REUSIT SI VALOAREA SA


Un cos reusit din teren este atribuit echipei care a atacat cosul în care mingea a fost aruncata, dupa cum urmeaza:
-
Un cos reusit in urma unei aruncari libere conteaza 1 punct.
-
Un cos reusit din zona cosului de 2 puncte conteaza 2 puncte.
-
Un cos reusit din zona cosului de 3 puncte conteaza 3 puncte.Daca o echipa înscrie accidental în propriul cos punctele conteaza si vor fi inregistrate in contul capitanului echipei adverse.Daca o echipa înscrie deliberat în propriul cos, aceasta este o abatere si cosul nu trebuie sa conteze.Daca un jucator face ca mingea sa intre accidental sau intentionat în cos de jos în sus aceasta esteo abatere.





CÂND SE TERMINA O PERIOADA SAU UN JOC


O perioada, o prelungire sau un joc trebuie sa ia sfârsit atunci când se aude semnalul sonor al cronometrului care indica terminarea timpului de joc.Când o greseala este comisa chiar in momentul, sau putin înainte de a se auzi semanlul cronometrorului care indica sfârsitul unei perioade sau al unei prelungiri, eventualele aruncari libere acordate ca urmare a sanctiunii aplicate trebuie sa fie executate